Tips & trucs voor de winter 2021

Ik geef je hierbij wat tips & trucs die je kunt toepassen in deze tijd, kijk wat voor jou nodig, haalbaar en mogelijk is.

  • Pak gerust wat extra slaap, voor 7.00 uur hoef je niet op te staan.

  • Masseer jezelf regelmatig met gewone biologische sesamolie, dit compenseert het gevoel van kou, stijve spieren en gewrichten. Je kunt ook een paar druppels in je neus doen en in de oren om je slijmvliezen te beschermen tegen kou.

  • Neem daarna een warme douche of pak, als dat mogelijk is af en toe een saunaronde.

  • Drink, sowieso maar nú zeker, warm tot heet water, je ondersteunt je spijsvertering en wakkert de eetlust aan.

  • Doe yoga oefeningen die de borst openen (borstgebied= Kapha gebied en bij verergering van Kapha ontstaat snel slijmvorming). Hierdoor zorg je voor betere doorbloeding en circulatie. Denk bij deze oefeningen aan ‘de vis, het wiel, de kameel, de cobra ‘.

  • Ook is het fijn begin om de dag te beginnen met het wel 10x begroeten van de zon, ook al schijnt ‘ie niet dan visualiseer je het maar ! Google bij zonnegroet yoga.

  • Omdat je Agni (spijsvertering) ’s winters sterker is kun je makkelijker wat stevigere maaltijden verteren, zoals stamppotten, maar ook vooral comfort-food. Dit is goede voeding, het is verwarmend en gebruik royaal kruiden, maar wees matig met zout. →Kijk bij de Aktiviteiten naar het recept van de kruidige savoiekool.

  • In de winter is het zelfs wenselijk een glas rode wijn bij de maaltijd te drinken ! Het verhoogt de circulatie en de spijsvertering.

  • Een warm ontbijt is natuurlijk een feestje voor je lichaam, havermout in vele variaties, spelt/boekweit pannenkoekjes met een fruitchutney, en natuurlijk in deze tijd geen koude plons yoghurt ,iiieeehhhhh, dat vindt je buik niet fijn.

  • Een prachtig product om in deze periode te nuttigen is Chyavanprash, een kruidenpasta, zoet-pittig met heel veel kruiden. Dit is op vele manier te gebruiken en hiervoor→ verwijs ik je graag naar het artikel bij de Aktiviteiten